Delen
Favorieten
Mijn kaart
plan je tocht hier naartoe
Klimmen

Rochers de Regissa

Klimmen · Huy · geopend
Verantwoordelijk voor deze inhoud
NKBV Geverifieerde partner   Keuze ontdekkingsreizigers
  • /
    Foto: Harald Swen, NKBV
  • / Het linker deel van het rotsmassief heeft de meest compacte rots.
  • / Route 55.
  • /
    Foto: Harald Swen, NKBV
  • / De parkeerplaats met op de achtergrond de Rochers de Regissa.
  • / Onderaan de wand.
  • / De wand start vlak naast de weg.
    Foto: Harald Swen, NKBV

De Rochers de Regissa, in het dal van de Hoyoux ten zuiden van Huy, zijn het grootste klimgebied op conglomeraat van België.

• Aantal routes/maximale lengte: 65/20m
  • Klimstijl/steilte: wand 70-90°
  • Niveau routes: 3-6b
  • Expositie: voornamelijk noordwest.

• Beste jaargetijde: voorjaar tot herfst. Blijft relatief lang nat na neerslag en 's winters amper zon.

• Voor Nederlanders alleen toegankelijk met de NKBV klimjaarkaart

Regissa is het grootste van de handvol gebieden in België waar je op conglomeraat kan klimmen. Het gebied zal niet iedereen gelijk liggen. Niet alleen vanwege de aard van de rots, maar ook omdat de haakafstanden in veel routes aan de forse kant zijn. Wie van wat meer avontuur houdt is hier wel op z'n plek. In het Bois de Sandron aan de overzijde van het hoofddal liggen nog enkele kleine rotsen met een paar dozijn routes en boulders verscholen in het bos.

De inrichting van het klimgebied is te danken aan het harde werk van Jean-Claude Vittoz. Hij heeft quasi eigenhandig de wand van vegatatie en losse rots bevrijd en de routes ingericht. De routes in Regissa zijn nadat ze geopend waren genummerd. De nummering loopt van rechts naar links. Dit komt overeen met de manier waarop je het massief van de weg af benaderd. De nummering ging initieel van 1 tot 55. Na de initiële nummering is nog een tiental extra routes geopend. De nummering hiervan is een voortzetting van de bestaande nummering en gaat dus van 56 t/m 66. Deze routes zijn voornamelijk links op het massief te vinden en de nummering gaat van links naar rechts.

Behalve de normale nummers zul je ook een paar nummers met een apostrof (‘) achter het nummer aantreffen. Het gaat hierbij om varianten; vaak zijn dit toprope-varianten zonder haken. Ook sommige genummerde routes kunnen zonder haken zijn, of alleen een tophaak hebben. Het gaat in dat soort gevallen om toprope-routes.

Parkeren en toegang

Parkeer de auto circa 500 meter ten noorden (stroomafwaarts) van het klimgebied bij de carpoolplaats (co-voiturage) naar het fietspad over de voormalige spoorlijn (RAVeL). Loop via het fietspad naar het zuiden tot je aangekomen bent op de plek waar de rotswand de weg het dichtst nadert. Steek hier de weg over en loop langs de rotswand naar de route van je keuze.

Specifieke aandachtspunten

• De behaking is goed met ingecementeerde haken (brochen). Maar de afstand tussen de haken is af en toe aan de forse kant. Met een standaard sportklimuitrusting (70 meter touw en setjes) kun je niet alle routes klimmen. In een deel van de routes is het noodzakelijk dat je zelf mobiele tussenzekeringen plaatst.
  • De routes zijn maximaal 35 meter (de route Supercalifragilis) lang. De meeste routes zijn echter fors korter en soms zelfs zo kort dat er geen tussenzekeringen zijn geplaatst, maar alleen een tophaak.
  • Een deel van de routes raakt snel overgroeid door vegetatie. Het is aan te raden om een snoeischaar en werkhandschoenen mee te nemen.
  • Het bordje "Magnesie Interdite' bij de ingang van het gebied geeft de houding van de inrichter van het gebied weer wat betreft het gebruik van magnesium. Voel je vrij je eigen interpretatie hieraan te geven.
  • Het klimmen in Regissa is zoals altijd in een klimgebied op eigen risico.

Topo

Er is een online routelijst van Regissa te vinden op de site van JC Vittoz, infos-escalade.blogspot.com. Je vindt op deze site ook de details van het klimmen op de rotsen op de tegenoverliggende oever in het Bois de Sandron:

Hieronder vind je een vooralsnog onvolledige [WERK IN UITVOERING] lijst met het verloop en de waardering van de routes. Niet alle routes zijn door ons geklommen. Samen met de informatie op de site van Vittoz is de informatie voldoende om duidelijkheid te verschaffen over het verloop van de routes.

1: Boulderroute, 4 meter hoog. Geen tussenhaken, enkel een tophaak. Circa 5c.

2: Boulderroute, 4 meter hoog. Plaat en klein dakje. Geen tussenhaken, enkel een tophaak. Geen gele markering. Waardering onbekend.

3: Route met een vervaagd nummer. Klim langs 2 tussenhaken over de plaat. Waardering circa 4 met de graat en 4+ zonder de graat.

4: Geen eigen haken. Klim over de kant omhoog, en maak eventueel gebruik van de haken en het relais van route 3. Circa 4.

5: Onderin onbehaakt. Vaak overgroeid. Klim via een spleet in de hellende wand. Daarna één tussenhaak en het relais. Circa 4+.

6: Route met 2 gele haken. Het nummer staat hogerop onderaan de wand geschreven. Gebruik eventueel de 2e haak van route 7. Circa 4+, 7 m hoog.

7: Route met gele haken in een versnijding. Circa 4+, 7m hoog.

8: Route midden door de begroeide plaat omhoog. Circa 4+, 10 m hoog.

9: Boulderroute met een tophaak. Circa 6a/b, 6 m hoog.

10: Onbehaakte spleet die eindigt in route 11. Zelf af te zekeren met nuts en medium/grote cams. Circa 5a.

11: Dièdre. Circa 5a, 12m.

12: Mooie schone wand en spleten. Circa 5a, 12 m.

13: Onbehaakte toproperoute links van route 12. Circa 6a.

14: Onbehaakte graat. Circa 4+.

15: Mooie wand met spleten die schuin naar rechts loopt. Circa 5c, 13m.

16: Wand met spleten. Bovenin bij het dakje 2 opties. Door het dak (6a) of links er langs (5b).

17: Mooie schone route door de wand. Circa 6a, 18m

18. Via een overhangende versnijding op de graat omhoog. Circa 4+.

19: Overgroeide en onbehaakte route. Circa 4.

20/21? Over de plaat naar het dak en daar doorheen klimmen. 18 m.

21/22?: Via de hoek tot onder de linkerzijde van het dak.

23: De versnijding volgen tot het relais linksboven.

24?

25: De mooie schone wand iets rechtshouden over de wand naar boven. 18m

26: Via een versnijding, onbehaakt, omhoog. Verder in route?

27: Een behaakt systeem van versnijdingen iets rechtshoudend naar boven volgen.

28: Over de linkerhand van de versnijding van 27 omhoog. Via het dak op 15 m omhoog.

29: De versnijding recht omhoog. Hoge 1e haak.

30: Via een spleetje en een wand omhoog. Iets recht aan houden en door de topwand naar het relais. 20m.

31: In het linkerdeel van de wand via 2 haken omhoog tot op de wand. Stand onder het dak of door via de overhangende versnijding.

32: Via de onbehaakte versnijding omhoog. Eerste haak op 10 m. Door het dak en de versnijding omhoog.

33: De grote en spaarzaam behaakte omhoog. 3 haken. 22m.

34: Volg route 33 tot de 1e haak. Vamaf hier links de wand in. Route 33 en 34 starten via de rotendeels onbehaakte versnijding. Je kan de gele haak links op 3 meter hoogte ingangen.

35: Start identiek met route 33/34. Klim via de rechter van de gele haken naar het bandje. Hier staat nr 35 op de rots geschilderd. De 2e haak is ook geel. Via de versnijdingen en overhangen omhoog richting de uitstekende punt.

Route 36-38. Geen nummer, alleen gele vlek onderaan.

36: Via de gele haak boven de gele vlek 1,5 meter links van route 33/34/35 omhoog tot op de band. Hier staat een gele vlek met nr36 op de rots. Door de overhangende versnijdingen omhoog.

37: Via een hoge eerste gele haak omhoog en via versnijdingen en dakje omhoog.

38: Vage gele vlek. Onbehaakte variant tot op de band. Niet de moeite waard.

39/40: Start bij het stalen plaatje.  Via gele haak linkshoudend naar een klein dakje en de tweede haak. Onduidelijk hoe beide routes zich tov elkaar verhouden vanaf de grond.

39': Onbehaakte toprope variant door het dak. Circa 6a

40:

41:

42:

43:

44:

45:

63: Start als route 46 tot op het plateau onderin. Ga vanaf het plateau rechts van route 47 eerst via de hoek, dan over de plaat/wand naar boven. Circa 5c.

47: Start als route 46 tot op het plateau onderin. Ga rechtdoor over de arête rechts van het dak. Circa 6a.

46: 30 meter lange route met een variant onder het dak langs of links over de plaat. Circa 4+.

64: Start 4 meter links van route 46 en klim aan de linker zijde van een versnijding. 30 meter lang, circa 5a.

60: 20 meter links van route 46. Circa 5a.

48: ?

49: ?

61. Onbehaakte variant rechts van route 62, volg een band en een korte dièdre tot het relais van route 62. Circa 4+.

62. De route 5 meter rechts van route 50. Klim tot op een plateau en vervolg je route midden door de plaat. Circa 5a.

50: Vrij continue plaat. Circa 5c.

51: Ga na de plaat links van het dakje langs. Circa 4.

59: Klim links van het dakje en vervolg je route via de pijler of de plaat. Circa 5c.

52: Klim de afgeronde pijler ofwel direct ofwel makkelijker via links. Circa 5c.

58: Dit is een variant van route 53 die start vanaf het plateau op 5 meter hoogte. Beklim de van 2 tussenhaken voorziene wand rechts van de spleet/versnijding van route 53. Circa 5a.

53: Klim met één relatief laag geplaatste haak via een overhangetje tot op het plateau. Klim vanaf hier via de niet behaakte spleet in de versnijding naar het relais. 15m. Circa 4+.

Op het eind van het massief is het meest compacte wanddeel te vinden.

54: Klim midden door de wand met 5 haken naar boven. Iets brokkelig tussen haak 2 en 3. Circa 6a+.

55: Klim via 3 getrapte wanddelen tot onder het dakje. Ga verder over de wand richting de graat. Circa 5c.

56: Een onbehaakte route. Klim met behulp van smalle spleten 1 meter links van route 57 aan de linkerzijde van het grote dak omhoog. De beste optie is om in toprope te klimmen. Circa 6a+.

57: De hoekversnijding links naast het grote dak. Vaak vies. Onbehaakt. Circa 4+.

Beheer

Neem bij waarnemingen van gevaarlijke situaties (losse haken) en vandalisme contact op met de beheerder, de Club Alpin Belge.

Openingstijden

Harald Swen
Laatste wijziging op: 11.02.2020

Parkeren

Ga van Huy naar Modave over de N641. Het klimgebied ligt aan de linkerzijde (oostzijde) van de weg op 6,2 kilometer vanaf de Maas op de coördinaten 50°29'17.3"N 5°15'31.1"E. De auto parkeer je het best 500 meter eerder ter hoogte van RAVel (zie afbeelding).

Aankomst met de trein, auto, te voet of met de fiets

Vragen & antwoorden

Stel de eerste vraag

Heb je een vraag over deze inhoud? Stel hier je vraag.

Reviews

Schrijf je eerste review

Wees de eerste om anderen te beoordelen en te helpen.