Abonnementen
Delen
Favorieten
Mijn kaart
plan je tocht hier naartoe
Klimmen

Rochers de Sainte-Anne (Tilff)

Klimmen · Liège · geopend
Verantwoordelijk voor deze inhoud
De Tochtenwiki van de NKBV Geverifieerde partner  Keuze ontdekkingsreizigers
  • Tim Van der Linden zoekt de volgende greep in La Dylan, 6a.
    / Tim Van der Linden zoekt de volgende greep in La Dylan, 6a.
    Foto: Harald Swen, De Tochtenwiki van de NKBV
  • / Tim Van der Linden op zoek naar de volgende greep.
  • /
  • / Het rechter deel van La Dalle bevat een wirwar van routes.
    Foto: Harald Swen, De Tochtenwiki van de NKBV
  • / Erik van de Goor in Old Fuck, 6a.
  • / De onbehaakte overhang en de drie meest rechter routes boven de grot.
  • / Erik van de Goor op La Dalle.
    Foto: Harald Swen, De Tochtenwiki van de NKBV
  • / Glad en hoog! Liefhebbers van platen komen op La Dalle aan hun trekken.
  • / De sector Miroir/Fraise des Doigts
  • / Harald Swen en Minke Stijns in l'Hortense, 6b op La Dalle.
    Foto: Paul Lahaye Photography, De Tochtenwiki van de NKBV
  • / Harald Swen in l'Hortense, 6b op La Dalle.
  • / Zeno Schaekers klimt op La Dalle.
  • / Minke Stijns in La Germaine, 4+.
    Foto: Paul Lahaye Photography, De Tochtenwiki van de NKBV
  • / Zeno Schaekers in Promène Couillons, 7a+ à 7b+.
  • / Zeno Schakers in No Man's Land, 6b op La Dalle.
  • / Zeno Schaekers klimt op La Dalle.
    Foto: Harald Swen, De Tochtenwiki van de NKBV

De Rochers de Sainte-Anne zijn een groot en aantrekkelijk klimgebied langs de Ourthe bij Tilff. Kenmerkend voor het gebied zijn de indrukwekkend gladde platen die erg mooi, ruw en luchtig klimmen bieden. Daarnaast kun je hier ook steilere routes en enkele moeilijke projecten vinden.

• Aantal routes/maximale lengte: 60/38m.
  • Klimstijl/steilte: 70-110°, dak.
  • Niveau routes: 4-8a (en enkele projecten tot ca. 9a).
  • Expositie: voornamelijk zuid en zuidwest.
  • Beste jaargetijde: herfst, winter, voorjaar. Het is een ideaal wintergebied dankzij de sneldrogende rots en zonnige ligging.
  • Voor Nederlanders alleen toegankelijk met de NKBV klimjaarkaart

Omschrijving

De Rochers de Sainte-Anne zijn direct ten zuiden van Tilff gelegen langs de doorgaande weg door het dal van de Ourthe. Kenmerkend voor het gebied is de tot bijna 40 meter hoge plaat die op het zuiden is georiënteerd en de forse grot rechts er naast. Het klimmen in dit gebied wordt gekarakteriseerd door wrijvingsklimmen op nog verrassend ruwe rots. Zonnige winterdagen zijn daarom ideaal. . Er zijn echter ook steilere routes in verticaal en zelfs overhangend terrein te vinden rond de opening van de grot en in sector Anticlinal.

Tilff stond vroeger bekend als een erg spannend gebied met lange haakafstanden en vooral hoge eerste haken. De laatste jaren heeft het gebied echter een flinke ontwikkeling doorgemaakt en de meeste routes zijn momenteel prima behaakt.. Wat tegenwoordig de derde haak is op La Dalle was vroeger pas de eerste...! Een grounder zit er tegenwoordig dus niet meer in. Hogerop in de routes is het een ander verhaal. Hier zijn de afstanden tussen de haken vaak nog best fors.

Nuts en cams kun je hier gerust thuislaten. Je hebt voldoende aan een standaard sportklimuitrusting van touw en setjes.

Parkeren en aanloop

De beste opties om te parkeren is de parking langs de weg net ten zuiden van de toegang tot de hoofdwand (de grote plaat). Coördinaten:

50°33'22.3"N 5°34'47.5"E. Als de parking vol is dan zijn er meer opties om te parkeren verderop langs de weg.

Loop vanaf de parking naar de trap die toegang biedt tot de sector La Dalle en ingang van de grot. Loop verder langs de weg om bij de overige sectoren te komen.

Specifieke aandachtspunten

• De grot aan de rechterzijde van het massief is een populaire attractie. Wees hoffelijk naar andere gebruikers.
  • Het kan zijn dat door de beheerder (UBS) geautoriseerde groepen gebruik maken van het massief. Zij hebben voorrang op individuele gebruikers.
  • Je klimt hier net als in alle andere rotsklimgebieden op eigen risico.
  • Wees net zoals altijd in voormalige steengroeves extra alert op steenslag.
  • Veroorzaak in de sectoren boven de weg geen steenslag!

Topo

Er zijn meerdere topo's van de Rochers de Sainte-Anne:

1. In de foto-caroussel op deze website vind je een schets van sector La Dalle uit 2020 met het correcte verloop van de routes op La Dalle.

2. Er is een topo uit 2019 van P. Bottin, één van de locale klimmers. Een aantal onduidelijkheden in deze topo worden in onderstaand overzicht uitgelegd. Download hier de topo.

3. Er is op 27 Crags.com via het Premium gedeelte van de site een actuele topo van de meeste routes beschikbaar. Het verloop van de routes is echter niet altijd juist ingetekend.
  4. Informatie over het gebied, de historie en de ligging van de sectoren is ook te vinden op de site van JC Vittoz: http://echosrochassiers.blogspot.com/2019/04/les-rochers-de-tilff.html

Sectoren

Het gebied omvat van noord naar zuid de volgende sectoren (zie topo van Bottin):

• Les Bombés: de direct langs de weg gelegen sector.
  • Porche Triangulaire/Anticlinal: bereik deze sector via een kort steil paadje dat langs de weg start.
  • Dalle Superieure/Le Miroir: klauter 2 meter de rots langs de weg omhoog en volg de staalkabel tot onder de wand.

• Partie Centrale: een voormalige sector direct langs de weg en daarom niet herbehaakt.

• La Dalle: loop via de stenen trap naar de karakteristieke tot 38 meter hoge lichtgrijze plaat.
  • Porche de la Grotte: de sector links, rechts en boven de ingang van de grot.
  • Sector X: tussen de parking en La Dalle is een onbehaakte hellende wand van circa 8 meter hoog. Het is mogelijk om hier topropes uit te hangen. De in de topo van Bottin genoemde sector Ginette lijkt in de realiteit niet te bestaan.

Les Bombés

Het dozijn routes uit de jaren 80 en 90 is anno 2020 niet afdoende behaakt. Er zijn een zevental routes die wel voldoende goed behaakt zijn. De 100 meter lange traverse 'Rando pour Quartos' (4+) is waarschijnlijk overgroeid en niet of amper beklimbaar. De routes VLNR:

1) Cuban Pesos, 6a+.

2) Yannis, 6a.

3) Ralentit Bill ca sent le Poulet, 6b. Zelfde start als Yannis, traverseer naar rechts en dan omhoog.

4) Ton Cul comme un Beignet qui Deguele, 6a+. Zelfde start als Yannis, traverseer nog verder naar rechts en dan omhoog.

5) Naam Onbekend, 7a.

6) Naam Onbekend, 6b.

7) Jardin d'Hiver, 5c.

Porche Triangulaire/Anticlinal

Bereik de sector via een kort stijl pad tussen het struikgewas. De rots van de linker wand is niet van goede kwaliteit, op route 1 na. VLNR op de linker wand:

1) Fantomas se Déchaine, 7a+.

2) Cima Libre/Cima Luna, ?

3) Maes Critique, ?

4) Mémé Blues, 7c+.

5) Succes-Pandu, 8b? Start identiek met Mémé Blues.

6) Baby Boom, 8a.

7) Lettre ouvert aux Cons, 6b. De hoekversnijding achterin de grot/samenkomst van beide wanden. Eindigt bovenin op een plaat.

VLNR op de rechter wand:

8) Haine et Passion, 7c via links, 7c+/8a via rechts.

9) L'araignée aux Plafond, 7c+.

10) Elle Grimpe pas elle Cause, 6c+.

11) Dièdre de la Grotte, 5. Rechts van de kant.

Sector Dalle Superieure/Le Miroir

Je bereikt deze sector door 2 meter omhoog te klauteren en de staalkabel te volgen. Let op dat je geen steenslag veroorzaakt die op de weg kan komen! Er zijn 11 recentelijk behaakte routes. Dit zijn VLNR:

1) Piccolo, 5a.

2) Les mûres de poussière, 4+.

3) Phil, 5c.

4) Vipérine, 5b.

5) Diabolo Menthe, 5a.

6) Oscar l'églantier, 4.

7) Hugo Pratt, 5b.

8) Fraise des Doigts, 5a.

9) La Joffroi, 5b.

10) Petit Petons, 5b.

11) Prunelled de tes yeux, 5b.

Sector La Dalle

Deze sector met 23 routes en varianten is het pronkstuk van het klimgebied. De routes zijn langer dan ze er van onderaf uit zien en tot 38 meter lang. Een 80 meter touw is noodzakelijk. Op de schets in de fotocaroussel staat het verloop van de routes op de plaat. Routes delen vaak de relais met elkaar en soms ook de laatste haak. Om de relais van elkaar te kunnen onderscheiden zijn de eerste 6 relais van links in onderstaande tekst genummerd.

De routes van sector La Dalle van links naar rechts:

1) La Germaine de gauche, 4. De beide varianten van La Germaine hebben dezelfde eerste haak. La Germaine de gauche volgt de meest linker lijn van haken tot relais #1 op 20 meter hoogte.

2) La Germaine, 4+. De iets lastiger variant gaat na de gemeenschappelijke 1e haak iets naar rechts. Na 3 verdere haken buigt de route naar links af. De beide laatste haken zijn identiek aan route 1.

3) La Germaine, variant direct, 6a. Klim iets rechtshoudend verder waar La Germaine naar links afbuigt. Bij de laatste haak komen route 3 en 4 samen en maken gebruik van relais #2.

4) La Dylan, 6a. Vrij continuer plaatklimmen. Deelt het relais met route 3.

De volgende 3 routes eindigen op hetzelfde relais (relais #3 van links).

5) Old Fuck, 6a. De moeilijkheid is beperkt tot een korte passage halverwege. Buig bovenin rechts af richting relais #3. Deze route heeft relatief lange haakafstanden.

6) La Monique Capel, 5c+. Start gelijk met route 7 en buig na de 4e haak links af.

7) La Chimérique, 6a+/b. Een route met een iets langere crux dan de meeste routes op de plaat. Aanrader! Eindig op relais #3 of relais #4.

8) L’Hypolite, 6b. Leuk en erg subtiel in het midden. De route heeft slechts 6 haken. Klim bovenaan naar rechts om op relais #4 uit te komen.

9) Le Boomerang, 6a. Klim met 8 haken maar hetzelfde relais als route 8.

10) La Malaise, 5c. De route gaat onderin iets naar links. Bovenin expo naar het relais toe. Zeven haken. Eindig op relais #5.

11) La Chiti Bang Bang, 5c (6a+ indien rechtdoor tussen haak 9 en 10). Buigt na de 8e haak iets linksaf en eindigt op relais #5. De topo van Bottin laat de route eindigen op relais # 6, maar dat klimt niet heel logisch.

12) Mamamia, 6b. Een nieuwe route die behaakt is met 11 glimmende ingecementeerde Fixe haken. Armen inklappen, want je zit voor je het weet in de route links ernaast. Naar het relais nemen de haakafstanden toe. Eindigt op relais #6, 3 meter hoger dan relais #5.

13) L’Hortense, 6b. Mooie route die bovenin door de ondiepe 'geul' loopt. Vroeger tres engagée..., nu weliswaar minder maar de haakafstand in de passage door de geul is nog steeds erg groot. Met de haak links van de geul een stuk relaxter. Het relais zit op een rotsblok net boven de plaat.

14) No Man’s Land, 6b. Een beauty die vertrouwen in de voeten vereist. Vroeger was de huidige derde haak de eerste haak! Let op dat de oude (dubbele) 3e, 4e en 5e haak half zijn afgezaagd, maar niet zijn verwijderd (stand september 2020). Na de 7e haak gaat de route iets naar links naar een spleetje. De haak rechtdoor is van een uitklimvariant van 'La Directe'.

15) La Directe, 6a+. Een rare naam voor een route die oorspronkelijk na de 5e haak naar links ging en eindigde op het relais van La Chiti Bang Bang. Tegenwoordig zijn er meerdere opties om de route uit te klimmen; A) zoek als vanouds de makkelijkste weg richting La Chiti Bang Bang; B) klim uit via No Man's Land (en gebruik daarbij de ene haak boven de zevende haak van route 14); of klim door in route 16.

16) Eldfinger, 6c. Nieuwe variant uit 2018 rechtdoor vanaf de 5e haak van route 15 tot aan het relais van route 17. Helaas geen logische lijn met haken die te ver naar rechts zijn geplaatst.

17) La PPM, 6c+/7a. Leuk en subtiel plaatklimmen met de crux halverwege. Was ooit bovenin erg run-out met slechts één ingecementeerde mephaak. Inmiddels goed behaakt en voorzien van een eigen relais.

De volgende 3 routes starten hetzelfde.

18) N’Oublie pas Jean-Michel, 7a. Niet goed ingetekend op de topo van P. Bottin. Nog subtieler plaatklimmen dan de PPM. Inmiddels geen zelfstandige route meer, maar een combinatie van de eerste helft van route 19 en de tweede helft van route 17. Ga bij de 2e haak linksaf, klim dan rechtdoor. Doe dat na de zesde haak wederom en klim via 1 verbindingshaak verder in route 16.

19) Alpinodrome pour jeunes Cons, 7a (7a+?). Oe-la-la! Deze route vereist superieur vertrouwen in voeten, vingers en het hoofd. De route uit 2018 is in feite de rechtdoor uitklim van N'Oublié pas Jean-Michel. Ga bij de zesde haak rechtdoor, en rust op het mini-bandje tot het hoofd koel genoeg is om aan de greeploze passage boven je te beginnen.  Een aanrader!

20) Bad Boys: 6c. Een variant op zowel route 18 als route 21. Ga na de 2e haak niet zoals routes 18 en 19 linksaf, maar klim iets rechtshoudend omhoog. Volgt na de derde haak dezelfde lijn haken als route 21.

21) Le Pilier Capel, 6a+. Onwaarschijnlijk steil en greeploos voor 6a+. Gaat na 4 haken iets naar links waar route 22 rechtdoor verder gaat.

22) Mad Max, 7a. Word meestal omschreven als variant op route 18, maar het is handiger om te starten via route 21. Ga bij de vierde haak eerst recht omhoog en daarna iets rechtshoudend over de gladde plaat. Klim zonder van de versnijding gebruik te maken tot het relais van route 20/21.

23) Le Grand Dièdre Sainte Anne, 5a. Als de hoek vrij is van vegetatie en viezigheid, dan is het mooi klimmen op voor Belgische begrippen bijzondere rots. De haken zitten afwisselend op de plaat en in de wand rechts. Vroeger kon er nog een tweede lengte worden geklommen, maar dat is tegenwoordig niet meer mogelijk.

Sector Porche de la Grotte

Links en rechts van het brede dak met rechtsonderin de ingang van de grot zijn een aantal routes behaakt. Let op dat in de meest recent behaakte routes steenslag mogelijk is. Van links naar rechts:

1) Panthère Rose, 6a. Start via Le Grand Dièdre (links van de struik), en ga na 5 meter rechts de wand in. De directe start is ook behaakt. Mooie rots, soms iets brokkelig.

2) Veuve Noir, 6b. Start bij de linker begrenzing van de grot (rechts van de struik) en buig na een paar meter rechts de wand in. Klim rechts van Panthère Rose.

3) Chouffe qui Peut, L1 6a+. Start gelijk met Veuve Noir, en traverseer nog verder rechts dan Veuve Noir tot je schuin omhoog klimt. Zwarte haken (plaquettes), matige rotskwaliteit. De korte tweede lengte is vierdegraads.

4) project van Jean-Louis Wertz en Nico Favresse door het dak, 9a? Pas droog na een uitzonderlijk droog voorjaar en zomer. Daarna zal er nog flink gepoetst moeten worden.

5) Orval Masque, project. Door de spleten in het dak aan de rechterzijde van de grot. Behaakt met plaquettes. Mist nog enkele haken waar de route van horizontaal in verticaal overgaat (waarschijnijk i.v.m. een groot los blok). Droogt langzaam.

5) Promène Couillons, 7a+ à 7b+. Start op gladde rots aan de rechterbuitenzijde van de grot. Traverseer langs de rand van de boog met een mooie cruxpassage. De moeilijkheid varieert van 7a+ tot 7b+ afhankelijk van waar je langs klimt.

6) I never Climb I ever Rest, 6b. Op de kopse kant van de laagvlakken langs de rand van de rots naar boven. De route heeft onderin in-situ setjes. Ietwat brokkelige rots.

7) 2 Francs 6 Trous, 6b. Variant van 'I never climb I ever rest'. Buigt links af ter hoogte van het relais van Promène Couillons. Behaakt met plaquettes.

De volgende beide routes liggen rechts om de hoek op de plaat. Volg het paadje omhoog naar de start van de routes.

8) Tout Douce L1, 4.

9) Friend Zone, L1, 4.

Op het plateau bovenaan de grot zijn in 2019 enkele vrij korte routes ingericht. In de topo van Bottin staan ook een aantal potentiële routes ingetekend die mogelijk nooit behaakt zullen worden. Gezien de ligging aan de rand van de afgrond niet geschikt met kinderen. Het plateau is bereikbaar door een route (Chouffe, Tout Douce, Friend Zone) te klimmen of via het pad dat beveiligd is met een dunne staalkabel rechts van de eerste lengte van Friend Zone.

Je vindt hier de volgende tien routes/projecten (vlnr):

1) Chouffe qui Peut, L2, 4. Niet als afzonderlijke lengte vanaf het plateau te klimmen gezien de ligging aan de rand van de afgrond.

2) Tout Douce L2, 4.

3) Friend Zone, L2, 4.

4) Sensuelle Agression, 5. Nog onbehaakt?

5) Als project aangeduidt op topo Bottin. Geen haken, matige rotskwaliteit, weinig aanlokkelijk.

6) Als project aangeduidt op topo Bottin. Geen haken, matige rotskwaliteit, weinig aanlokkelijk.

7) Als project aangeduidt op topo Bottin. Geen haken, matige rotskwaliteit, weinig aanlokkelijk.

8) Ghost in the Shell, 5a. De spleet/versnijding.

9) La Vie en Jaune, 6a. Klim de pijler. Relais identiek met route 8.

10) Rousse Karmeliet, 5. Veel vegetatie in de route.

Beheer

Neem bij waarnemingen van gevaarlijke situaties (losse haken), vandalisme, etc. contact op met de beheerder, de Union Belge de Spéléologie (UBS).

Openingstijden

Harald Swen
Laatste wijziging op: 07.10.2020

Parkeren

De beste opties om te parkeren is de parking langs de weg net ten zuiden van de toegang tot de plaat. Coordinaten:

50°33'22.3"N 5°34'47.5"E. Er zijn meer opties om te parkeren verderop langs de weg.

Coördinaten

31U 682739 5603682
w3w
///bondslid.halflang.bakpapier
Aankomst met de trein, auto, te voet of met de fiets

Vragen & antwoorden

Stel de eerste vraag

Heb je een vraag over deze inhoud? Stel hier je vraag.

Reviews

Schrijf je eerste review

Wees de eerste om anderen te beoordelen en te helpen.